Samsung ska släppa sitt kära Symbian bakom sig, påstår man. Istället ska man sattsa på vad som ska kallas för Bada. Detta operativ ska inte bara vara lätt att navigera i, nej, med dessa nya bilderna som nu läckt ut ur företaget, så kan jag säga att operativet också kommer att bli snyggt.

Samsung säger själva på sin hemsida (bada.com) att man hoppas på att skapa nästa generations UI (user interface). När jag kollar på bilderna så kan jag lätt säga att det inte är just detta. Men att det kommer bli skillnad mot Symbian, det kan jag lätt säga. Man säger även att man ska fokusera mycket på att ha en bra kontakt med utvecklare. SDK:en (software developer kit) som hjälper utvecklare att utveckla bra program till operativet har nu släppts. Samsung har även börjat peppa sina utvecklare genom att dela ut priser till de bästa applikationerna, prieserna ligger på ca 72 000 kronor, med första pris på 2 500 000 kronor. Det kommer att delas ut 300 priser till utvecklare, vilket ger en total utbetalningssumma på hela 21 600 000 kronor!
Bilderna visar vad som ska vara Bada. Jag tycker att det ser ut som en blandning mellan Android och Symbian och kan kanske bli något bra någon dag, kanske redan nästa år?
För mer info klicka här (bada.com), eller läs min första artikel om Bada.

Var uppdateraad - var TechNytt